Houdoe en bedankt. - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Daan Vliet - WaarBenJij.nu Houdoe en bedankt. - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Daan Vliet - WaarBenJij.nu

Houdoe en bedankt.

Door: Daan van Vliet

Blijf op de hoogte en volg Daan

13 Maart 2017 | Vietnam, Ðảo Phú Quốc

Motor verkocht. Verlies op gedraaid natuurlijk maar da's niet zo gek. Dat ligt aan twee dingen, de afstanden die dat ding elke dag moet afleggen zorgt ervoor dat veel onderdelen snel achteruit gaan (en reparaties van vorige eigenaren zijn natuurlijk ook snel en goedkoop opgelost). Daarnaast rijd ik als een malloot. Het zal wel. Een Vietnamees zag deze motor als leuk projectje en wilde er 240 dollar voor neerleggen. Prima, want dat is veel meer dan wat de lokale doorverkopers mij boden.

Volgende bestemming: Phu Quoc eiland. Ik hoorde een hoop andere backpackers over deze plek en dat het een heerlijke uitwaai gelegenheid met zich mee brengt. Het eiland wordt echter volgebouwd met flinke resorts en grote hotels waardoor de mooie verlaten stranden schaars worden. Dat maakt die Chinezen natuurlijk niet uit want die zien flink geld in het groeiende toerisme. Chinezen zeg je? Ja, want kennelijk zijn zij het die overal in Vietnam de hotels bouwen. Flinke zakken met geld worden op tafel gegooid waarmee de Vietnamese overheid wordt omgekocht zodat de rijke Chinezen hun geld het eigen land uit kunnen sluizen. Dat zie je trouwens overal op de wereld terug, zelfs tot aan Hollywood, waar zij met contant geld miljoenenvilla's opkopen.
Je kent wellicht de reputatie van de Chinese toerist wel en daarmee is het begrijpelijk waarom de lokale bevolking deze ontwikkeling hekelt. Hekelen is misschien nog wel te zacht uitgedrukt. Veel Vietnamezen haten China tot op het bot. Ze kunnen er echter niets tegen doen en stiekem vinden ze het toerisme ook wel prettig omdat het de eigen portemonnee ook een beetje vult.

Ik besloot een enkeltje wannabe-Ryanair te pakken zodat ik op de terugreis met de veerboot kon. Snel en effectief, samen met 200 andere Russische en Australische toeristen. Overigens wordt ik nog wel eens in het Russisch aangesproken, misschien vanwege mijn kale kop. Cyka blyat!
De taxi die mij naar het hotel brengt loopt via de taximeter en die is relatief goedkoop, ware het niet dat elke tien meter die hij telt ook daadwerkelijk tien meter zou zijn. Dat waren er eerder vier of vijf want stapvoets rijden liet de meter nog als een gek te keer gaan.. Tja, ze moeten je toch op een of andere manier naaien hè...

Het eiland, dat slechts enkele kilometers onder de kust van Cambodja ligt, is omringd met veel verschillende stranden. In het westen, waar ik zat vond ik de mooiste. Sommigen waren volledig verlaten waardoor het leek alsof je op een onbewoond eiland zat. Anderen, en dan vooral aan de oostkant, waren bezaaid met aangespoeld plastic, waar de autochtonen tussen woonden. Een sneu gezicht, maar ze gooien hun eigen troep er gewoon tussen dus ze werken in ieder geval niet mee aan een oplossing.

Na vijf dagen lekker gerelaxt te hebben vond ik het wel weer genoeg. De kalenderdagen van maart tikken immers alweer aardig door en daarmee komt mijn vertrek ook al in de buurt. Met nog ruim twee weken te gaan laat ik Vietnam toch even voor wat het is en vlieg ik door naar een ander land op mijn verlanglijstje.
Maleisië!

  • 13 Maart 2017 - 16:42

    Str0ntje:

    Nice sjefke! Hoop dat Maleisië net zo tof is.

    Wat betreft die Chinezen is dat heel kut inderdaad. Op de Filipijnen doen ze precies hetzelfde.. Ze doen met die mooie eilanden precies wat de Amerikanen met alle Caribische eilanden gedaan hebben.

    Ik zeg altijd maar zo, wa motte me veertig friekendelbrodjes als ge er al dertig het?

    Death to the oppressor. Zie je over 2,5 week!

  • 16 Maart 2017 - 21:36

    Heleen:

    Hopelijk is het avontuur Maleisie net zo leuk. Idd nog een paar weken en dan kunnen we je hopelijk op je verjaardag weer ophalen op Schiphol!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ðảo Phú Quốc

Vietnam

nnb

Recente Reisverslagen:

04 April 2017

Tam biêt Viet Nam.

17 Maart 2017

Maleisië - Chris Zegers was me voor.

13 Maart 2017

Houdoe en bedankt.

01 Maart 2017

Bijna daar!

10 Februari 2017

Gas erop!
Daan

Drie maanden door Vietnam reizen! Van zuid naar noord en terug, en van links naar rechts met alleen een tas op de rug. De meeste toeristische trekpleisters heb ik een aantal jaren terug al gezien. 'Maar waarom ga je er dan weer naar terug Daan?'. Nou.. om dat te snappen moet je er zelf eigenlijk eens geweest zijn want die ervaring is ontzettend persoonlijk! Misschien dat de fotorapportage van mijn reis het wat verduidelijkt :-) Ik ga op zoek naar het hart van Vietnam. De mensen, de natuur en het eten is wat ik wil ontdekken. gemixt met de verborgen stranden en het nachtleven hoop ik er een exotische salade van te maken. Floortje Dressing zal hoe dan ook versteld staan.

Actief sinds 02 Jan. 2017
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 95464

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 12 Maart 2017

Vietnam

Landen bezocht: