Maleisië - Chris Zegers was me voor. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Daan Vliet - WaarBenJij.nu Maleisië - Chris Zegers was me voor. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Daan Vliet - WaarBenJij.nu

Maleisië - Chris Zegers was me voor.

Door: Daan van Vliet

Blijf op de hoogte en volg Daan

17 Maart 2017 | Maleisië, Kuala Lumpur

Wel verdomd, die ouwe hippie ging vorig jaar voor 3 op Reis naar Maleisië. Chrisje bezocht een zangvogel wedstrijd. Chrisje ging snorkelen in helderblauw water. Chrisje zag bijzondere kippen. WAAR DAN? In het oosten van het land schijnbaar, terwijl ik in het westen zit. Shit, misschien moet ik toch nog maar snel mijn reis omgooien! Ik wil ook bijzondere kippen zien.

Nee geintje natuurlijk. Chris moet lekker doen wat hij wil en Daan doet dat ook.
Maleisië, dat zich op twee eilanden bevindt, is in alle opzichten anders dan Vietnam. Het verkeer rijdt hier wel tussen de lijnen en 95% van de voertuigen heeft vier wielen in plaats van twee. Afval wordt hier niet op straat gegooid want daar staat een fikse boete op die kan oplopen tot 1000 euro.
Het gebruik van Engels is hier veelvoorkomend omdat die Britten weer zo nodig veroveraartje moesten spelen. Ondertussen namen ze ook een handjevol Indiërs mee waardoor vandaag de dag 10% van de bevolking de eetstokjes links laat liggen en lekker onsmakelijk met de klauwen vreet. De rest van de bevolking volgt Mohammed maar hoe dat gekomen is weet ik niet.
Ondertussen zit ik dagelijks op de wc vanwege al die hete curry die ze me hier serveren.

Het linker eiland met de hoofdstad Kuala Lumpur is een stuk welvarender. Het rechter eiland, Borneo, wordt gedeeld met Indonesië en het kleine landje Brunei. Daar is de wildernis nog rijkelijk aanwezig en leven de orang-oetans wild in de jungle. Helaas ga ik daar niet naartoe omdat het ontzettend duur is (wegen zijn slecht dus je moet van stad naar stad vliegen, plus alle tours zijn zeer prijzig). Ook is het land te groot om alle gave dingen in twee weken te doen. Borneo laat ik dus over voor een volgende keer.

Kuala Lumpur is groot, schoon en het goedkope openbaar vervoer is goed geregeld. Ook Uber en Grab zijn er populair dus de illegale taxi's zijn een uitstekend alternatief als je niet van monorails houdt (wie houdt er nou niet van monorails?!).
Ik ontmoet een vrolijke jongen uit Indonesië die hier zijn softwareprogramma voor de HR-wereld probeert te verkopen en we besluiten een dag samen de toerist uit te hangen. We bezoeken de heilige Hindi grot, waar een oude 'wijze' een punt op onze kop drukt en daarna mijn haar in de fik wil zetten. Ja hallo doe dat maar niet want ik heb al zo weinig op mijn bolleke.
We eten Durian, dat beter smaakt dan dat het ruikt. Een delicatesse in deze landen maar ik snap wel waarom dat fruit niet bij ons in de winkels ligt. De stank die er van af kan komen zorgt ervoor dat je vingers er na twee dagen nog naar ruiken.
Ook bezoeken we de beroemde Petronas twin towers, waarbij maar een klein groepje toeristen per dag naar de top mag. Wij waren helaas te laat voor een kaartje dus dan maar lekker shoppen bij Louis Viton, Prada en al die andere onzinnig dure winkels. Direct naast de tassen van 1200 euro bevindt zich de food court, waar je prima kan eten voor twee euro per maaltijd. Ook de rijken halen daar hun maaltijd nadat ze lekker gewinkeld hebben en de platinum creditcards hebben versleten. Wat maakt het uit joh. Ik maak mijn eigen tas wel van overgebleven kippenbotjes voor tien euro.

Één volle dag in de hoofdstad is voor mij genoeg en ik vertrek al noordelijk, naar Cameron Highlands. Daar liggen uitgestrekte theeplantages waarvan de bladeren zogenaamd een helende werking voor de meest uiteenlopende ziektes zouden hebben.
Een gids neemt mij en een paar anderen voor een tientje de dag mee in een 4x4 uit de jaren tachtig. De oude bak krijgt ons amper de berg op en de zwarte rook uit de uitlaat zorgt ervoor dat alle achterliggers ruim afstand houden. De ambulances zijn trouwens ook jeeps en da's je been breken toch wel waard.
Het geeft een mooi zicht om al die struiken over de heuvels te zien en ook hoe de plukkers van theebladeren te werk gaan. Het voelt opeens erg zonde om een theezakje binnen een minuut de prullenbak in te gooien als je die mensen zo hard ziet werken.
Ook groeit men er veel aardbeien en de gids vertelt me dat de zaden uit Nederland komen omdat die soort langer mee gaat en smaakvoller zijn. Kei leuk, maar vanavond eet ik gewoon weer curry en zit ik daarna weer op de wc ;-)

Volgende stop: het eiland Penang. Geen flauw idee wat er te doen is maar iedereen gaat er heen. Op de bonnefooi dan maar!

  • 17 Maart 2017 - 11:56

    MegaStr0ntje:

    Stop jij er eentje in ons huis en zelf ga je aan de andere kant van de wereld je ook zitten ergeren aan Indiërs. Lekker is dat.

  • 17 Maart 2017 - 12:34

    Daan Van Vliet:

    ich habe es nicht gewusst

  • 17 Maart 2017 - 12:50

    Heleen:

    Praat niet over de curry. Ik heb in Sri Lanka een week op de pot gezeten door die zooi.

  • 19 Maart 2017 - 14:53

    Frans:

    Hoi Daan ,

    Sommige dingen uit jouw verslag herken ik van onze reis door Indonesie.
    Dat is inmiddels 22 jaar geleden en daar zal wel het een en ander veranderd zijn.
    Maar de theeplantages zullen er nog wel het zelfde uitzien, prachtig die groene heuvels/bergen.
    Geniet nog een week en dan een goede terugreis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Vietnam

nnb

Recente Reisverslagen:

04 April 2017

Tam biêt Viet Nam.

17 Maart 2017

Maleisië - Chris Zegers was me voor.

13 Maart 2017

Houdoe en bedankt.

01 Maart 2017

Bijna daar!

10 Februari 2017

Gas erop!
Daan

Drie maanden door Vietnam reizen! Van zuid naar noord en terug, en van links naar rechts met alleen een tas op de rug. De meeste toeristische trekpleisters heb ik een aantal jaren terug al gezien. 'Maar waarom ga je er dan weer naar terug Daan?'. Nou.. om dat te snappen moet je er zelf eigenlijk eens geweest zijn want die ervaring is ontzettend persoonlijk! Misschien dat de fotorapportage van mijn reis het wat verduidelijkt :-) Ik ga op zoek naar het hart van Vietnam. De mensen, de natuur en het eten is wat ik wil ontdekken. gemixt met de verborgen stranden en het nachtleven hoop ik er een exotische salade van te maken. Floortje Dressing zal hoe dan ook versteld staan.

Actief sinds 02 Jan. 2017
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 95487

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 12 Maart 2017

Vietnam

Landen bezocht: